LEOLA.cz / Leola v médiích / ELLE rozhovor

ELLE rozhovor

Moje kariéra - Eva Toledo Flores


"Češky už perlu nevnímají jako fádní bílou kuličku," tvrdí Eva, která svého koníčka - ruční výrobu PERLOVÝCH šperků - dokázala proměnit v byznys. Úspěch jejího e-shopu mluví za vše.

PERLY... V roce 2008 jsem se vdávala a chtěla jsem je jako šperk ke svatebním šatům. Něco klasického, co mi zůstane i po svatbě. Dlouho jsem nemohla sehnat nic, co by se mi bezvýhradně líbilo. Pak jsem se s nimi načas "rozešla" a začala si jich všímat až po přestěhování do Itálie. Líbilo se mi, jak je Italky umějí nosit a všemožně kombinovat. Mladá holka si je klidně vezme k martenskám, vidíte je i na ženě, která v zástěře prodává na trhu zeleninu. Pravidelně jsem v Itálii chodila kolem obchodu, kde prodávali komponenty k výrobě šperků včetně pravých perel. Vzhledem k tomu, že jsem tehdy intenzivně přemýšlela, jak bych mohla na mateřské podnikat, vše mi logicky zapadlo dohromady.

OBAVA... Tu jsem před rozjetím vlastního byznysu samozřejmě měla. Nejvíc z toho, jestli se mé šperky budou českým ženám líbit, jestli o ně bude zájem. Ale protože jsem chtěla nejen sobě dokázat, že to zvládnu, strach jsem si nepřipouštěla a spíš řešila peníze na rozjezd. Sebevědomí mi pak dodala kamarádka, když mi připomněla příběh o tom, jak Baťa poslal dva obchodní zástupce do Afriky. Jeden se vrátili s tím, že je prodej nemožný, protože tam všichni chodili bosí. Druhý v tom ale viděl skvělou podnikatelskou příležitost.

STYL ČEŠEK... Zlepšujeme se, i když k Italkám máme pořád daleko. Češky milují štras, všechno nápadně třpytivé a lesklé. V uších často nosí diskokoule, jak já jim říkám. Decentní krása perel je ještě před čtyřmi pěti lety příliš neoslovovala. Ale lepší se to, vidím to na klientských objednávkách. Češky už naštěstí perlu nevnímají jako fádní bílou kuličku.

E-SHOP... Podnikání na internetu je dvousečná zbraň. Na jednu stranu můžete rychle vydělat, stačí produkt dobře nafotit a vyretušovat. Ale v dlouhodobém měřítku nemáte s nekvalitou šanci. Taky nebylo na začátku jisté, jestli budou lidé investovat větší sumu peněz do něčeho, co nevidí na vlastní oči. Přesto jsem to riskla a vyplatilo se mi to. Češi i Slováci si na internetové nákupy rychle zvykli a už vědí, že můžou zboží vrátit. Nedělá jim problém ani utratit za šperky desetitisíce.

NAŠE ZÁKAZNICE... Možná se tomu budete divit, ale většinu klientely tvoří muži, kteří nakupují dárky. Jsou dost vybíraví, přicházejí k nám dobře informovaní a vědí přesně, co chtějí. Už nerozlišují perly jen na pravé a umělé, ale dokážou ocenit i jejich kvalitu a původ. Největší nápor pak máme od října do prosince, vánoční objednávky tvoří přibližně polovinu ročního obratu.

VŠEDNÍ DEN... Ráno odvedu děti do školky a sedám k počítači, kde vyřizuji administrativu. Někdy je potřeba zajít na celnici, nebo ve studiu fotíme novou kolekci - ani po pěti letech není můj pracovní den žádná rutina. Odpoledne vyzvednu děti, věnuji se rodině a snažím se neodbíhat k e-mailům. Když děti usnou, ještě občas sama šperky navlékám. Jsem pánem svého času, ale jsem sama sobě přísným šéfem.

MOTTO... Snažím se žít podle pravidla "chovej se k ostatním tak, jak chceš, aby se oni chovali k tobě". Je to velmi jednoduchá, ale i velmi moudrá myšlenka. A co se módy týká, ztotožňuji se s výrokem Coco Chanel: "Jednoduchost je klíčem k pravé eleganci."

ŽIVOTOPIS
Eva působila v účetním oddělení PriceWaterhouseCoopers. Kvůli manželově práci se však přestěhovala do Itálie, kde se po narození syna trochu nudila. Tak se začala zajímat o šperky, konkrétně o ty perlové. Po návratu do Česka si s nimi otevřela on-line obchod www.leola.cz, který dnes v oboru patří mezi ty nejžádanější a má zastoupení i na Slovensku. Eva některé šperky dodnes vlastnoručně vyrábí.